donderdag, februari 02, 2006

Kopbrekens bij enkele Deense cartooons

Cartoon gecensureerd wegens niet grappig en uit respect voor iedereen
Het is me wat, met die Deense cartoons. Om eerlijk te zijn, als onafhankelijk denker en kritisch intellectueel weet ik al lang niet meer welke houding tegenwoordig de politiek correcte is.

Eigenlijk begon de zaak al meer dan een half jaar geleden, maar tot verleden week wist niemand dat er in Denemarken ook kranten bestonden, laat staan dat ze er cartoons in publiceerden, en dus leefden we allemaal in een gelukzalige onwetenheid. Tot een krant in Noorwegen de cartoons overnam –hebben ze daar in Scandinavië niets beters te doen dan kranten uit te geven?– waarop prompt een stelletje Palestijnen een kantoor van de EU bezette. Als illustratie van het Palestijnse probleem kan dat wel tellen: een hoog opleidingsniveau, want blijkbaar kunnen nogal wat Palestijnen vlot Noors lezen, gecombineerd met een hoge werkloosheidsgraad, waardoor zij ook daadwerkelijk de tijd hebben om dagelijks de Noorse pers door te lezen. Wel een beetje dom dat ze niet wisten dat Noorwegen eigenlijk geen lid is van de Europese Unie, maar goed, men kan niet in alles de primus zijn, en politieke geografie is dezer dagen geen gemakkelijk vak.

Maar goed, wat moet ik van dit alles nu vinden? Allereerst lijkt iedereen het erover eens te zijn dat de Deense cartoons vooral niet grappig waren. Nu ja, die affiche van Chokri Ben Chikha van een paar maand geleden vond ik ook niet bepaald geslaagd wat de humor betreft –een beetje plat naar mijn mening – maar we hebben als progressieve mens toch nog eens goed kunnen lachen met die achterlijke pilarenbijters die er zich rot aan ergerden. Iets zegt me trouwens dat het helemaal de bedoeling niet was van die Deense cartoonisten om grappig te zijn, maar ik kan er niet echt de vinger op leggen…

Moeten we de Denen dan steunen, en opkomen voor de vrije meningsuiting? Ik weet het toch zomaar niet, want Jurgen Verstrepen vaart onder dezelfde vlag, en aangezien de Belgische staat, toonbeeld van democratie, wel brieven stuurt tot in Moskou om die zender uit de lucht te halen, zit ik met het gevoel dat men met die vrije meningsuiting toch maar beter oppast. En ik heb net als Marec vooral geen zin om schouderklopjes te ontvangen van extreem-rechts.

Overigens, om nog even terug te komen op die Palestijnen, die Zaza schudde daar in dat interview met De Standaard verdorie toch wel een goede jodenmop uit zijn mouw:
Eerlijk gezegd is het jodendom gevoeliger dan de islam. Als ik brieven krijg, dan gaat het daarover. Maar joden reageren slimmer. Die sturen geen dreigbrieven. Ze bellen naar de hoofdredacteur of de grote baas en zeggen hem: nog zo'n paar cartoons en we kopen je gazet over. (Dat was een grapje!)
Heeft iemand het adres van die Jacques Lefranc, ex-hoofdredacteur van France Soir? Leraren uit het Anderlechtse gelieve zich te onthouden.

(Oorspronkelijk verschenen bij Diogenes)

Geen opmerkingen: