zaterdag, januari 19, 2008

Guido Demoors moordenaar moet diens filosofische teksten lezen

Het was een klein en weinig opvallend bericht, verstopt op de regionale bladzijden: één van de moordenaars van Guido Demoor (volgens de krant «de minderjarige […] betrokken […] bij een dodelijk busincident»!) wordt door de jeugdrechter verplicht de filosofische teksten van zijn slachtoffers te lezen. Dat wil zeggen, gedurende zestien lesuren.

Telkens ik berichten lees over de moord op Guido Demoor, pardon, het «busincident», kan ik het niet laten me af te vragen wat er zou gebeuren als ze mij morgen zouden doodmeppen op een bus in Antwerpen. Het antwoord is om van te gruwelen: de minderjarige kreeg een werkstraf van 150 uur opgelegd –de gemiddelde vakantiejob duurt langer–, mag geen gevechtssporten meer doen, en blijft tot aan zijn twintigste onder het toezicht van de jeugdrechter. En wie dat mild vindt is van kwade wil, want de minderjarige is natuurlijk altijd een voorbeeldige jongen geweest, heeft gebroken met zijn oude vrienden en is nu modelleerling op school. Alhoewel… zo voorbeeldig was hij nu ook weer niet in het verleden, want in 2005 had hij al eens een man op gewelddadige manier beroofd. Een recidivist dus. Laten we hopen dat hij niet opnieuw recidiveert, want het gerecht en de jeugdrechter zullen hem in ieder geval niet tegenhouden! En dan te bedenken dat die andere «betrokkene» van dat andere «incident» in Antwerpen al gekielhaald werd omdat hij gewelddadige computerspelletjes speelde.

Maar wat als morgen één of andere recidivist mij ook doodmept? Zal die dan ook verplicht worden al mijn teksten eens door te lezen in de loop van zestien lesuren? Ik zie het al voor me, hoe de «betrokkene» zich dan door al mijn artikels over Brussel-Halle-Vilvoorde moet worstelen, om over dit artikel en de andere over het «busincident» nog maar te zwijgen. Ik kan me daarom niet van de indruk ontdoen dat de «betrokkene» er al bij al bijzonder goedkoop vanaf komt. Laat ik het zo zeggen: de voorbereiding voor het SCJP-examen heeft mij bijvoorbeeld al meer moeite gekost, en als hij bijvoorbeeld een motorfiets heeft, zal die hem waarschijnlijk ook al een pak meer tijd en geld gekost hebben dan de moord op Guido Demoor. Tenzij ook die betaald werd door de verzekering van zijn ouders.

Geen opmerkingen: